Åbent hus 30/4, 7/5 og 2/6

HOBRO EFTERSKOLE​ FOR ORDBLINDE

Vores elever kan noget,
vil noget og bliver til noget.

Nyheder på Hobro Efterskole.

Velkommen til Mie - Vores nye forstander

Forstander Hobro efterskole

01.02.24 Startede Mie Fledelius som ny forstander på Hobro Efterskole.

Mie glæder sig til at kunne være med til at sikre at vores skønne elever kommer vidre godt frem i livet,at de får udnyttet alt det potentiale som de helt sikkert har og kommer godt videre. Mie elsker arbejdet med unge mennesker og deres trivsel og elsker de rammer, så den trivsel kan være der.

Nyt aktivitetshus 2024

02.01.24

Vi glæder os over at kunne fortælle at gravmaskinerne er igang, og vi efter sommerferien 2024 kan åbne dørene til elevernes nye aktivitshus

Pressemeddelelse

Pressemeddelelse August 2023

Hobro Efterskoles forstander, Birgith Dahl Rasmussen, har valgt at fratræde sin stilling med udgangen januar 2024.

Birgith har været synonym med Hobro Efterskole de sidste 19 år. Birgith har været garant for, at skolens værdier bliver udlevet hver dag, så vi ser, at skolens elever kan noget, vil noget og bliver til noget. Birgith har også haft et stort fokus på, at skolens medarbejdere løbende er blevet efteruddannet, derfor har Hobro Efterskole i dag et meget højt fagligt niveau. Birgiths anerkendende tilgang til både elever og medarbejdere har sikret et trygt arbejds- og undervisningsmiljø. Takket være Birgith er Hobro Efterskole tidssvarende og attraktiv for både elever og medarbejdere.

Heldigvis fortsætter Birgith med sin sædvanlige energi frem til udgangen af januar 2024. Det giver bestyrelsen god tid til at ansætte en ny forstander, en proces som vi allerede er i gang med.

På bestyrelsens vegne

Dan Cort Jørgensen

formand

Hobro Efterskole får udstyr til digital løft.

Hobro Efterskole får udstyr til digitalt løft

Med støtte på 287.000 kroner fra Tietgenfonden kan skolen tilbyde undervisning i håndværksfag på maskiner,

der matcher de faguddannedes professionelle udstyr.

Enhver mekaniker og de fleste bilister ved, at man ikke kommer langt med en skruenøgle og en oliekande alene, hvis den firehjulede strejker.

I dag sætter mekanikeren sine digitale måleinstrumenter til bilen for at kunne stille diagnosen.

Sådan bliver det også for eleverne på mekanikerlinjen på Hobro Efterskole, der fremover kan betjene sig af en OBD testscanner i undervisningen.

Det er et af de nye digitale værktøjer, som Tietgenfonden netop har besluttet at give skolen støtte til.

Hobro Efterskole har gjort det til sin kernekompetence at klæde ordblinde elever på til at tage en faguddannelse på en af erhvervsskolerne.

“Men vi byggede vores værksteder tilbage i 2006, så de trænger gevaldigt til en upgrade. I dag er alle håndværksfagene digitaliserede, så derfor kræver det tidssvarende digitaliseret udstyr at forberede eleverne til at tage en faguddannelse,” siger forstander Birgith Dahl Rasmussen.

Tietgenfonden støtter almennyttige projekter og har fokus på initiativer til gavn for håndværksfagene.

Indkøber laserskærer og samlingsfræser

Efterskolen har fået 287.000 kroner fra Tietgenfonden til at købe tidssvarende udstyr for, og det betyder blandt andet, at metallinjen får en ny plasmaskærer, trælinjen får en samlingsfræser og en laserskærer, mens medielinjen kan se frem til nyt udstyr til et podcaststudie.

“Lærerne på de enkelte linjer har besøgt erhvervsskoler og forskellige håndværksvirksomheder. For eksempel har lærere på smedelinjen besøgt forskellige smedeværksteder, for at se hvad det reelt er for maskiner, man betjener sig af i dag. På den måde kan vi bedst muligt ruste eleverne til den virkelighed, der venter når de kommer fra os,” siger forstander Birgith Dahl Rasmussen.

Hobro Efterskole har 92 elever, som har til fælles, at de er ordblinde og normaltbegavede. De fleste elever på 9. klassetrin, men også en del elever i både 8. og 10. klasse, som alle bliver klædt på til at tage en erhvervsuddannelse.