Landbrug & Brolægger

På Landbrug & Brolægger kommer du til at beskæftige dig med dyr, jord og brolægning. Hobro Efterskole er en efterskole med landbrug, landbrugslinje – og egne dyr som heste, geder og køer, samt brolægning. Skolen råder over et lille landbrug og et gartneri, så du får masser af mulighed for at få jord under neglene.

Play Video

Værkstedet er for dig, der gerne vil arbejde i et landbrug eller brolægning

Vi vil i fællesskab løse opgaver og finde svar på:

• Hvordan skal vi passe dyrene?
  • Hvordan får vi afgrøder på marken?
  • Hvordan bliver jeg brolægger?
  • Hvordan skal vi bruge traktorer og maskiner?

En del af arbejdet vil komme til at følge årstiderne: om efteråret høster vi og behandler jorden, om vinteren bruger vi mere tid på vedligeholdelse af maskiner, og om foråret er der meget at gøre i de grønne områder omkring landbrug.

Dyrene skal selvfølgelig passes hele tiden, også de dage vi ikke har undervisning i værkstedet.

Vi har forskellige opgaver, som ikke hører til en bestemt årstid, og ind imellem går vi lidt mere i dybden og tager teori om et bestemt emne, så vi kan forstå, hvorfor vi gør tingene på den ene eller den anden måde.

I vinterperioden tager vi på virksomhedsbesøg. Her får eleverne selv indflydelse på udflugtsmålene ud fra deres interesser.

Jeg elsker dyr og derfor synes jeg, at det er fedt at arbejde med dem i hverdagen. Man glemmer helt, at det kan være koldt, når man laver noget man godt kan lide.

Louise, Landbrug & Brolægger